Despre somn

Am o presimtire ca patesc ceva :)). Cred ca o sa devin dependenta de blogul asta. Si cum cred ca am intrat iar in episodul maniacal si simt nevoia sa scriu din nou, o sa dedic acest post activitatii mele preferate si indispensabile care imi ocupa cea mai mare parte a timpului: SOMNUL. Cei care ma cunosc spun ca tot timpul mi-e somn si mi-e foame. Nimic mai adevarat. Despre somn deci.
Ca sa vedeti ca ma preocupa si chestii mai serioase, incep cu o poezie:


Cantecul somnului- Lucian Blaga ( apropo, unul dintre poetii mei preferati)

"Placut e somnul langa o apa ce curge,
langa apa ce vede totul, dar amintiri nu are.
Placut e somnul in care uiti de tine ca de-un cuvant.
Somnul e umbra pe care
viitorul nostru mormant
peste noi o arunca, in spatiul mut.
Placut e somnul, placut".

Acord puternic. Insa tare mi-e teama ca aici se refera la somnul de veci, adica la moarte. Dar acuma n-am chef de interpretari literare si metafizice de profunzime, asa ca ma rezum la textul de suprafata.

Continui ( se accepta si varianta asta dupa noul DOM) cu extrase din lucrarea mea de licenta ( despre tulburarile de somn :p), la care ar fi trebuit sa lucrez acuma, nu sa pierd vremea pe net:
" Definitia operationala a somnului este aceea a unei stări naturale, caracterizată de o reducere a activității motorii voluntare, o scădere a responsivității la stimulare și o postură stereotipă. Somnul se distinge de alte stări de conștiință modificată, cum ar fi coma sau anestezia, prin faptul că este reversibil și autoreglat.
O idee care încă trebuie testată este că somnul a evoluat datorită nevoii de a crește apărările imunitare și de a proteja împotriva bolilor.Teoria imunologică a somnului este susținută de studii clinice care oferă dovezi asupra unei legături între somn și sistemul imunitar. Sobolanii care sunt deprivați în totalitate de somn mor din cauza invaziei sistematice a bacteriilor. În final, răspunsurile anticorpilor umani la vaccinare sunt înjumătățite când subiecții sunt deprivați de somn fie înainte, fie după vaccinare.
Legăturile fiziologice dintre somn și imunitate evidențiate prin studiile experimentale (de exemplu la șobolani) ar putea decurge dintr-un impact negativ al deprivării de somn asupra creierului, ducând la o coordonare deficitară a activității sistemului imunitar.
O
calitate bună a somnului este esențială pentru o sănătate bună și o stare de bine.

Consecințele principale ale deprivării de somn includ efecte fizice (somnolență, oboseală, hipertensiune), deteriorare cognitivă( scăderea performanței, atenției și motivației,diminuarea capacității de concentrare și a capacițății intelectuale precum și creșterea probabilității de a suferi accidente de muncă sau la volan) și complicații ale sănătății mentale.

In concluzie mesajul este: oamenii sanatosi dorm mult si bine ( dar nu chiar de tot). Toti cei care urasc sunetul alarmei dimineata sa ridice mana sus :P!!! Va doresc " linistire, somn, regenerare prin vise, crestere in greutate, pofta de viata" ( Marin Sorescu- "Cu ochii pe ceas"; inca unul dintre poetii mei preferati, asa ca sa pastrez simetria si circularitatea textului).

Noapte buna, pe maine, sa mai sunati la Kiss by Kiss!



Comentarii

Trimiteți un comentariu

Postări populare de pe acest blog

La mare. Sau de ce-mi place Vama Veche

Despre infinit și... muci

Critic literar wannabe